18 luty 2012
KSZTAŁCENIE OSÓB DOROSŁYCH W FORMACH POZASZKOLNYCH PRZEPISY M.E.N.
Autor: JAN SKOCZYLAS. Kategorie: biznes, edukacja, kursy , interesy; szkolenia kursy bhp .
[W ZWIĄZKU ZE ZMIANĄ PRZEPISÓW MEN w roku 2012 , które ostatecznie weszły w życie w lipcu br. ten wpis nie jest aktualny – niebawem dokładnie opiszę co normują nowe przepisy a zapewniam Was, iż jest to rewolucja w szkoleniu osób dorosłych w formach pozaszkolnych , a jedną z nich jest to, że osoby prowadzące zwykłą działalność gospodarczą , w tym spółki prawa handlowego, nie mogą już posługiwać się wzorami zaświadczeń z rozporządzenia MEN, jeżeli nie są jednocześnie podmiotami prawa oświatowego. Zatem koniec z oszustami i kombinatorami !!!!! z pieczątką, teczką i dobrymi chęciami w zarabianiu pieniędzy kosztem naiwnych uczestników i kandydatów do szkolenia zawodowego.] Przybliżam dla celów informacyjnych obowiązujący w Polsce przepis dot. szkolenia kursowego w trybie kształcenia na odległość. Ten tryb często jest mylony z formułą on-line oraz e-learningu, które mogą jedynie go wspierać technicznie, a nie stanową same w sobie proces metodyczno dydaktyczny. Teza– czy można w Polsce prawnie kształcić kursowo i zawodowo w formie on-line i e-laerningu ? ODPOWIEDŹ: w tekście przytoczonego wypisu z obowiązującego prawa.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych Dziennik Ustaw z 2006 r. Nr 31, poz. 216
Pozaszkolne formy kształcenia dorosłych
§ 2.
1. Uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:
1) kurs;
2) kurs zawodowy;
3) seminarium;
4) praktyka zawodowa.
Kurs – definicja
2. Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.
Kurs zawodowy – definincja
3. Kurs zawodowy jest kursem, którego program nauczania obejmuje usystematyzowane treści nauczania wybrane z programu nauczania dla zawodu, dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wyniki kursu zawodowego są zaliczane przy podejmowaniu nauki w szkole dla dorosłych prowadzącej kształcenie zawodowe.
Seminarium – definicja
4. Seminarium jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.
§ 14.
Kurs i kurs zawodowy mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Materiały dydaktyczne – dla uczestników kształcenia na odległość
§ 17.
Materiały dydaktyczne udostępniane uczestnikom kształcenia na odległość powinny:
1) zawierać usystematyzowane treści kształcenia;
2) wyjaśniać pojęcia kluczowe dla danego zakresu kształcenia;
3) wskazywać materiały źródłowe;
4) zawierać instrukcje i komentarze wspomagające kształcenie na poszczególnych jego etapach;
5) zawierać pytania i ćwiczenia pozwalające uczącemu się ocenić postępy w opanowaniu wiedzy i umiejętności;
6) wskazywać odpowiednie techniki komunikacyjne i wspomagać posługiwanie się nimi.
Konsultanci kierujący kształceniem na odległość
§ 19.
1. Kształceniem na odległość uczestników kierują konsultanci. Do zadań konsultanta należy:
1) udzielanie uczestnikom kształcenia pomocy w realizacji programu nauczania, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości;
2) wspomaganie uczestników kształcenia w stosowaniu technik komunikacyjnych oraz zapewnienie dostępu do odpowiednich materiałów i środków dydaktycznych, w tym pakietów multimedialnych;
3) prowadzenie, w miarę potrzeby, konsultacji zbiorowych i indywidualnych, w tym udzielanie porad przy użyciu technik komunikacyjnych określonych w programie nauczania danej formy kształcenia;
4) systematyczne sprawdzanie i ocenianie postępów w nauce;
5) prowadzenie dokumentacji dotyczącej bieżącej pracy uczestników kształcenia.
2. Konsultantem może być osoba posiadająca wykształcenie wyższe odpowiednie do prowadzonego kształcenia, umiejętność posługiwania się technikami i środkami komunikacyjnymi oraz organizowania pracy z uczestnikami kształcenia na odległość.
3. Szczegółowy zakres obowiązków konsultantów określa organizator kształcenia.
Inne informacje na temat szkolenia bhp, znajdziecie na kolejnym wpisie
Related Posts
Zostaw komentarz
Zaloguj się, by móc komentowaą.